Fiji! Dag for dag - del 1 av 3

Hei! Nå er vi tilbake fra Fiji! Vi har egentlig vært hjemme en stund, men tar jo litt tid å skrive et så langt blogginnlegg, så har ikke fått posta det før nå ;) Jeg og kjæresten min var i Fiji i 23 dager i sommer, og jeg tenkte å fortelle litt om det her på bloggen =) By the way så kommer jeg ikke til å legge ut bilder av typen etter hans ønske. Vi booket turen vår gjennom Fijiresier som er datterselsakpet til Australiareiser, og er stort sett fornøyde =) Alt gikk sånn som det skulle. Egypt er det lengste jeg har vært hjemmefra før, og jeg har aldri byttet fly eller vært på andre siden av ekvator, så dette var noe helt nytt.

Dag 1.: Flyturen var rett og slett helt jævlig. Den var så sinnsykt lang, og den gikk nesten i ett. Og jeg var kvalm store deler av tiden og kastet opp 8 ganger, sånn til informasjon. Vi tok først flyet til London med British Airways som varte i 2,5 timer. Så løp vi til neste fly til Hong Kong med Cathay Pacific, og den turen tror jeg varte rundt 11 timer eller noe. Den var heftig lang. Deretter begav vi oss videre til neste fly fra Hong Kong til Nadi med Fiji Air(ways?). Og da hadde kroppen min fått nok. Jeg var så dårlig da jeg gikk på det flyet, jeg spøy mens jeg gikk opp gangen på vei inn i flyet. Den siste flyturen varte i 10 timer før vi endelig kom fram. Også må man plusse på sånn ca. 10 timer med tidsforskjell fra Norge også. Men det var sinnsykt vært det! Da vi kom fra på flyplassen, var det noen som sang og spilte gitar. Vi måtte stå litt i kø i passkontrollen, men det var ikke noe problem. Deretter tok vi helikopter sammen med et annet par til det første stedet vi skulle være på, nemlig Matamanoa Island og Matamanoa Island Resort. Det var gøy å ta helikopter, men for oss som blir flysyke, så var det kanskje ikke så lurt å ta helikopter rett etter at man har sitti nesten 24 timer på fly. Matamanoa er en relativt liten øy som ligger i Mamanuca øygruppen, og veldig sjarmerende. Helikopterturen tok 15. min. Vi fikk blomster, drinker, en flakse champagne og frukt da vi kom fram. De trodde tydeligvis at vi var på bryllupsreise.. Det finnes ikke stort arealet å bevege seg på, men det gjorde ikke så mye. Man kunne ikke gå rundt øya. Rommet vårt var helt fantastisk, vi bodde på rom 30, det var den billigste romtypen de hadde, men det var egentlig ikke behov for noe annet. Vi sov for det meste av dagen, men sto opp til kl. halv 6 for å få med oss middag. Da var det faktisk allerede mørkt! Jeg spiste hummer med babyblekkspruter og vundu eller hva det het (som smakte som en blanding av banan og potet). Det var helt greit, er nok ikke verdens størte fan av hummer, men blekksprutene var gode =) Vi spilte litt sjakk, og var med å danset litt.

Dag 2. : Vi våknet klokken 3 i natt og var sinnsykt sultne. Vi hadde ingenting å spise på, så vi måtte vente til frokost kl. 07.30. Vi gikk for å se på soloppgangen før frokost. Etter en deilig frokost snorkla vi. Og jeg ble så overasket over at snorklinga der var så bra! Så så mange fine fisker =) Vi hadde kjøpt snorkler i Norge fra XXL, men de lakk inn vann, så vi måtte kaste de.. Kjipt =/ Men vi fikk låne snorkler på den dykkesjappa som lå på øya =) Etter en rask dusj gikk vi litt rundt for å se på øya, som som sagt ikke var spesielt stor. Jeg bestilte også dykking i basseng til dagen etter =) Deretter slappet vi av. Aso tok noen øl, og jeg bestilte meg en Pina Coloada, som smakte helt for jævlig! Og det var ikke så rart, for ho bartendern blanda bare tjukk kokosmelk med sprit, det var det liksom... Æsj.. Vi spilte også ballspill =) Vi spiste sandwich til lunch, helt grei lunch. Vi kjøpte litt souvernier og litt chips til senere i tilfelle vi ble sultne når det ikke var matservering. Prøvde meg på noen andre drinker også, en chi chi og en sunset and ocean, men ingen av de var noe gode. Jeg tok meg også en tur til toppen av øya, for å se på utsikten =) Elsker Matamanoa! Vi slappet av litt på hotellrommet før middag. Er mange hyggelige gjester her, de fleste er fra Italia og Australia. Australienere er såå koselige! =) Aso spiste kylling til middag, og jeg biff. Det var veldig godt. Vi var også med på et krabberace etter middag, der man måtte by høyest for å kjøpe en krabbe, også var det de tre raskeste krabbene som vant pengepremier. Vi vant 100 Fijidollar =D Det var gøy =) Alle sang nasjonalsanger og alt var veldig morro.

Mana Island fra toppen av Matamanoa. Et annet feriested =)

Den øya til venstre er Monuriki Island, der hvor filmen "Castaway" med Tom Hanks ble spilt inn =)

Tavua Island, der mange som jobber på Matamanoa bor. Landsbyen der eier selve Matamanoa =)

Dag 3. : Denne dagen sto vi opp kl. halv 6. Jetlag! Vi så på solnedgangen før frokost. Føler at det er sinnsykt avslappende her! Deilig =) Etter frokost snorkla jeg litt. Det var litt vanskelig, i og med at det var så grunt. Var litt overskya i dag. Vi kajakka også litt =) Spiste sinnsykt god asiatisk gryterett til lunch! Kl. 14.00 var det tid for dykking i bassenget =) Det var litt ekkelt, følte meg ikke helt konfortabel med så mye utstyr på meg. Gruet meg litt til å dykke i havet må jeg innrømme. Rett etter dykkinga var over, drakk vi kokosnøttvann fra grønne kokosnøtter =) Det var så godt! Jeg hadde trodd at hvis man åpner en kokosnøtt, så er det som er inni den tjukke, hvite kokosnøttmelka som vi kjøper på rema1000 liksom, men det var det ikke. Inni de grønne kokosnøttene er det forfriskende vann som ikke smaker kokos. Og mye av det også! I de brune kokosnøttene har dette vannet stivnet til en tykk masse. Så kokosmelk som vi kjenner den lages med knust kokosnøtt, om det er fruktkjøttet til de brune (de grønne har nesten ikke kjøttet, bare vannet. Det kjøttet som er er mykt), eller om det er det stivnede kokosvannet ;) Før middag, som i dag var helt ok, men dyr buffet, kom det et kos fra Tavua som sang for oss. Vi drakk også litt gratis champagne. Vi la oss tidlig denne dagen.

Moorish Idol fisk

Grønn kokosnøtt inni. Du ser at fruktkjøttet ikke har blitt tykt og hardt enda

Dag 4: Var ganske forkjølet på morgnen, så jeg bestemte meg for å utsette dykkinga i havet til i morra. Vi brukte endel tid langs stranda denne dagen. Jeg hadde enda ikke solet meg enda, faktisk. Brude nok ha solet meg litt mer, syns ikke jeg blei så brun egentlig ;P Jeg dro på village visit til Tavua, der jeg så på leirpottemaking og drakk te, og kjøpte noen souvernier. Møtte Aso til lunch igjen, og jeg spiste kalamari og tempura scampi til lunch med salat, mens Aso spiste en lite fristende burger. Resten av dagen bare slappet vi av med litt sjakk og på rommet. Vi spiste fisk til middag, som var ganske godt, selv om jeg ikke er verdens største fiksemenneske, selv om jeg digger sushi, røklaks og makrell i tomat. Hehe.

Lekte meg litt med polariseringsfilteret jeg kjøpte før turen.. =P

Tavua Island

Monuriki =)

Utsikt til Matmanoa Island

Matamanoa Island =)

De rare tingene er historiske gjenstander som likner på det forfedrene til Fijianerne som var kanibaler brukte til å fjerne øynene på ofrene til de fra en motsatt stamme.. Sjarmerende <3

Dag 5 : Vi sto opp klokken 3 i dag igjen, men heldigvis hadde vi chips denne gangen, hehe =P  Vi er alltid de første som kommer til frokost! Jeg fikk lov å dykke i dag av instruktørene, selv om jeg fremdeles var litt tett i nesa. Siden det var første gangen, var det ikke lov å ta med kamera, så jeg booket like så godt en time til dagen etter også =) I starten var det litt vanskelig, i og med at jeg måtte styre unna koralrevene, men følte det gikk bra etterhvert =) Det var så gøy! Spiste lunch alene, mens Aso spiste lunchen sin på vei til Monuriki Island der filmen "Castaway" med Tom Hanks ble spilt inn. Det var utrolig gøy å se og høre om. Og øya var så pen, og hadde utrolig bra snorkling. Etter turen dit, slappet vi av på rommet. Til middag spiste jeg en helt sinnsykt god biff!

Matamanoas spaanlegg

Monuriki Island

Til høyre: Matamanoa

Parrotfish =)

Dag 6: Etter frokost dykka jeg på de syv søste utenfor Mana Island =) Vi dykket til 12 meter, jeg og en instruktør. Det var gøy, men vi så ingen skildpadder, slik som noen av de andre gjestene på resortet hadde gjort, så jeg gikk for å prøve lykken på snorklesafari, men uten hell. Den bittelitte kiosken som fantes på resortet hadde overaskende nok smirnoff rusbrus i tillegg til de få andre tingene de solgte, slik som krem, solkrem, smertestillende og litt sånt. Så vi kjøpte oss rett og slett noen sånne og tok de med på stranda med litt is i en bøtte =) Det var utrolig avslappende og koselig ^^ Vi spilte også litt musikk på hotellrommet før middagen =)

Smakte på cassava chips =)