Fiji! Dag for dag - del 2 av 3

Dag 7: I dag var dagen da vi skulle forlate Matamanoa. Det var litt trist, fordi jeg trivdes veldig på dette resortet og på denne øya. Men vi hadde så mye forran oss! Vi tok en båt med South Sea Cruises de 45 min. det tok med båt til Port Denarau Marina, havna i Nadi, for å tilbringe en natt på Sofitel Resort and Spa før vi deretter skulle ta båten i fem timer til Yasawa øygruppen og Nanuya Island Resort på Nanuya Lailai Island. Vi satt i Captains Laounge der vi fikk gratis drikke og chips, Spiste lokal chips som het Thumbs up, og den med kyllingsmak var veldig god. Bedre enn pringelsen vi spiste til nattmat mange av dagene! Da vi kom til Sofitel (smooth busstur fra marinaen, complimentary busstur), tok det en stund før vi fikk checket inn, så vi spiste litt pizza mens vi ventet og spilte friut ninja. Som vi gjode mye på den turen. Vi ventet 30 min ekstra enn det man skulle, så da fikk vi like så godt to gratis drinker. Det var også sånn at vi måtte kontakte noen anngående en ulåst dør som gikk rett inn til et annet par sitt rom, men det fikk vi fikset raskt, og det var bare en bagatelle. Vi tok oss en tur på stranda, og den var ikke akkurat så fin som på Matamanoa! Var ikke noe klart vann her, pga. alle båtene. Men de hadde vannskutere, og jeg fikk overtalt Aso til å bli med på det. Så vi leide en hver, og det var dritgøy! Har aldri gjort noe så gøy. Merkelig, i og med at jeg ikke liker å ta karuseller og jeg blir kvalm på de fleste transportmiddler, men det har kanskje noe med at jeg styrte sjøl. For der var så gøy, sinnsykt adrenalinkick. Kjørte kjempefort, men bølgene tillot ikke heeelt klampen i bånn. Det var bare dødsmorro. Senere tok vi noen drinker og slappet av før middagsbuffeten. Skal si deg at det er mange år siden jeg har vært SÅ METT å herregud... Vi har det godt <3 Endelig fikk jeg noen gode drinker også. Vi la oss ganske tidlig, etter å ha sett på litt baseball på en australsk kanal =P

Hade Matamanoa!

Dag 8: Vi spiste en heftig frokostbuffet i dag, det var ganske dyrt, men greit for en dag =) Vi dro fra Sofitel til Port Denarau og tok en gul båt kalt Yasawa Flyer i fem timer opp til Yasawa øygruppa. Det var en smooth båttur, vi hadde litt gratis wifi, vi fikk gratis chips, nøtter, drikke, frukt, også så vi delfiner! Men det var bare en som hoppa opp av vannet en gang bare. Vi fikk også se alle stedene båten dro innom på veien, og oppdaget at vi var heldige med Matamanoa. Det neste stedet vi skulle bo på i 7 netter het Nanuya Island Resort på Nanuya Lailai Island i Blue Lagoon. Vi bodde i den øverste tretopp bureen, nr. 12. Utsikten var herlig, men rommet var litt basic. Vi møtte noen andre norske også der. Tok meg en snorkletur, og deretter en deilig dusj. Drinkene her der ikke så mye bedre enn på Matamanoa =P Vi spiste spagetti med hummer til middag, som ikke var så godt.

Flagget til Fiji er lyseblått, men båtene bruker rødt =)

Dag 9: Frokosten på Nanuya består av frokostblanding, muffins og frukt. Men ble vant til det etterhvert =) Vi bestemte oss til å gå over øya, til den andre siden. Det viste seg å være bomtur, i og med at vi ikke fant noen vei til noen badbar strand. Da vi prøvde å gå tilbake igjen, var det så masse steiner og alt. Vi var rett og slett ikke så fornøyd med dette resortet som på Matamanoa, spesielt med tanke på at prisen nesten er den samme. Og de som jobber her bruker sååå lang tid på maten, og den er ikke særlig god engang! Alle snorklene vi har lånt fra resortet lekker, og det er ikke like mange aktiviteter her. Men de hadde hammocker på Nanuya da =)

Dag 11: Denne dagen slappet vi for det meste av med å spille sjakk og ligge i hammockene. Til lunch spiste jeg club sandwich og Aso spiste biff wrap. Disse to rettene var definitivt de beste lunchrettene, så videre i oppholdet vekslet jeg bare med å spise de to rettene til lunch. Vi møtte også noen vi traff på Matamanoa denne dagen, så det var litt morsomt =)

Dag 12: For første gang på turen så sola jeg meg i dag! Uff burde nok ha gjort det litt flere ganger, haha. Prøvde å bestille noen drinker denne dagen også, men de var ikke noe særlig. På kveldene her er det sykt klar himmel, stjernene er så vakre! Men det er ikke akkurat det vi så etter da vi gikk til sengs om kveldene, fordi da var vi mest opptatt av ikke tråkke på noen av de mange froskene som kommer ut om kvelden!

Dag 13: Snorkla litt i dag, og snorklinga var bedre litt lengre ut, men der var det noe heftig strømninger, så det krevde en heftig innsats for å komme tilbake til stranda igjen. Hadde ikke så flaks når det gjelder å se forskjellige fisker, det var flere på resortet som hadde sett lionfish og blekksprukter, men jeg så blekksput denne dagen da =) Meeen selv om de ikke har så gode alkoholholdinge drikner her, så har de sinnsykt god iskaffe! Så jeg koste meg rett og slett med det isteden jeg =) Til middag i dag hadde de ingenting som frista, så jeg bestilte to forretter istedenfor hovedrett: Tempura reker som var kjempeekle, og vårruller. Det som var litt artig med alle resortene er at middagsmenyen endres hver dag =)

Dag 14: Etter middag drakk vi kokosnøtt med en kar som jobber på resortet. Han lagde senere en heftig drink til oss med kokosnøttvann og malibu og lys rom. Det var kjempegodt! Vi snakket med de andre norske, og de sa at de hadde vært på Maritius tidligere, og de likte det svært godt. Der hadde det tydeligvis vært masse skildpadder og masse aktiviteter ogsånn =) Begynte på dette tidspunktet å like meg mer og mer på dette resortet, selv om det ikke betydde at jeg ikke var gira på å dra til neste.

Dag 15: I dag ville vi gå langs stranda på den ene siden av hotellet, der vi ikke hadde vært enda, mot Turtle Island, men vi kunne ikke, fordi den delen av stranda var eid av et cruiseskip selskap, og det var ikke lov å gå der når cruiseskipet var der. Herregud, har du hørt noe så dumt? Hva faen har jeg betalt for da? Tydeligvis så er ikke Blue Lagoon så eksklusivt som det var før i tiden. Jeg tok meg heller en snorkletur, men jeg traff på en hel sverm av sjølus, så jeg fikk panikk, det var dritekkelt! Vi slappet av resten av dagen. Etter lunch tok jeg meg en runde der jeg prøvde å ta bilde av masse sommerfugler =) Også tok jeg massage, av hun massøren som jobber der som heter Linda. Jeg tok relaxing back massage i 30 min. og det var helt herlig! Og det var ikke så dyrt heller =) Hadde sykt vondt i magen på kvelden i dag faktisk. Veit ikke helt hva som skjer altså, men har munnsår og masse ting som er "feil" som jeg ikke pleier å ha hjemme =/ I kveld var den siste overnattinga før vi skulle dra videre til Navutu Stars, og godt var det! Fordi i natt, så falt en svær ekkel kakkerlakk på meg fra taket, så vi brukte kanskje en time på å stå ved siden av senga midt på kvelden for å prøve å finne ut hvor den forsvant hen etter det. Vi fant også en halvdød en.. ÆÆÆÆSJJ!! Fikk heldigvis sove igjen

Se på den big-ass vepsen ved siden av

Dag 16: Før vi dro i dag gikk vi langs stranda der den stygge cruisebåten hadde stått dagen før. Vi så over til Turtle Island, som er helt privat og det er forbudt for noen andre enn de som bor der å gå der. Vi slappet av helt til lunch, også dro vi videre med Yasawa Flyer gjennom Awesome Adventures. Det tok bare 15 min til Navutu Stars på Yaqeta Island =) Der var det bare helt sinnsykt fint! Resortet er eid av italienere, men drevet av en kar fra Boswana og kona hans fra Franktike, og de var sinnsykt flinke til å drive det. De var veldig opptatt av detaljer og de tenkte virkelig på alt. Sinnsykt fra service her. Rett etter ankomst fikk vi tilbud om 20 min gratis massage, som jeg selvfølgelig sa ja til. Men den massagen var ikke så god som på Nanuya. Fikk faktisk ganske vondt i hodet, men det kan jo ha vært en annen grunn til. Men fra det tidspunket så har jeg hatt litt vondt i hodet sånn innimellom, helt fram til nå (i dag er det 1. august)... Merkelig.. Det er ikke sånn veldig, men jeg er så ikke vant med det, jeg pleier å ha vondt i hodet kanskje en gang i året. Etter å ha beundret hotellbureen vår, vi hadde forresten Garden Bure nr. 9, ble vi med på å drikke kava. Det smakte jord og fikk tunga mi til å føles øm.. Deretter gikk vi til baren for å ta noen drinker. Og det var sannelig noe annet enn de andre resortene! Sinnsykt gode drinker. Jeg drakk så mange mojitos under oppholdet her. Drakk også Sunias Special (Sunia var navnet til bartenderen) som var iskrem, tia maria, baileyes og kahlua i en herlig blanding med et fint mønster på toppen. Den var sinnsykt god! Nesten som en dessert. Vi smakte også på fritert kokosnøtt, som smaker veldig godt sammen med salte peanutter. De hadde også ganske god mat her. Til middag spiste jeg biff og Aso tunfisk. Det eneste negative vi oppdaget med dette resortet er at det er SÅ MANGE MYGG HER. På Nanuya var det masse fluer og frokser. På Matamanoa var det ingenting =)

Dag 17: I dag fikk vi servert champagnefrokost på rommet =) Frokosten her er god =) Vi lekte litt med hundene og tok noen drinker senere. Lunchen vi spiste i dag var ikke noe særlig. Aso spiste fish and chips som kom uten grønnsaker, og jeg spiste en ekkel biffsandwich med ekkel ost på. Vi kajakket litt, og tok en deilig dusj. Jeg skifta til kjole, i og med at vi hadde fått arrangert privat middag den kvelden, og ville gjøre litt ut av det. Vi hadde en herlig middag, vi koste oss skikkelig, og lo masse. Jeg spiste pasta med røkt fisk og kapers. Det var veldig godt, men de tar jo ost på alt. Jeg er ikke så glad i ost hvis det ikke er ost og kjeks eller pai eller pizza.

Dag 17: Var overskyet i dag også =/ Vi bare slappet av i dag. Jeg spiste en kjempegod tunfisk med grønnsaker og Aso spiste club sandwich. Resortet fikk også besøk av et barnekor som sang for oss. Til middag spiste vi rå tunfisk med wasabi - det var dritsterkt! Også spiste jeg gnocci med pesto =) Det var veldig godt, men hadde vært godt med noen skinkebiter oppi ;) Aso spiste kjempegod fisk med gresskar. Vi tok noen drinker i baren senere og bare koste oss =)

Dag 18: Det klartet litt opp i dag, så vi slappet av på stranda, og prøvde å sole oss litt og lekte litt rundt. Spenere spilte vi sjakk, og spiste lunch. Jeg bestilte eggs benedict, noe som var kjempeekkelt!! Så jeg bestilte bruchetta isteden. Digger bruchetta =) Til middag spiste jeg fikseravioli. Etter middagen var det cabaret show, noe som var veldig artig å se på =)