Fiji! Dag for dag - del 3 av 3

Dag 19: Denne dagen var vi på besøk i Sawa-I-Lau kalksteinsgrotter, der hvor en scene fra Blue Lagoon filmen ble spilt inn. Det var artig =) Og det var kjempebølgete på vei til grottene, så det var litt morsomt. Vi kjøpte også noen souvernier. Etter lunch og en liten powernap, tok vi oss en tur til Yaqeta Village og besøkte skolen der. Det var interessant å se hvor opptatt de er av klimaforandringer der, og de ønsket seg mer litteratur på engelsk for barn. Da vi kom tilbake, tok vi oss noen drinker, og hørte på at han ene bartendern fortalte om Fijis styreform. Etter at Fiji ble uavhening fra England, var det demokrati. Så ble det statskupp, og det er nå en militær regjering. Men det er faktisk den eneste militære regjeringen med president som fungerer i verden. Først forlangte de store langene rundt som New Zealand og sånt at demokratiet måtte komme tilbake, men for å gjøre en lang fortelling kort, så har alle nå forstått at han som styrer Fiji har gjort så mye for landet. Han har bygget veinett og alt. Men nå skal det være valg om to år, fordi han presidenten er en som vil det beste for Fiji, så han gjenninfører demokratiet, i og med at han selv går av som statsleder. Merkelig å høre om verdens første militærstyre som faktisk har fungert.

Dag 20: Etter en veldig hyggelig siste frokost på resortet, gikk vi tilbake på rommet for å pakke. Vi slappet av fram til lunch, og etter det var det på tide å gå ombord på båten igjen. 5 timer tilbake til Port Denarau Marina, også skulle vi tilbringe natten på Mercure hotell nær flyplassen. Og jeg blei faktisk kjempekvalm på båtturen! Det blåste endel, så det var mye bølger. Da vi kom til Marinaen måtte vi vente litt på bussen som skulle frakte oss til hotellet. Heldigvis var det ikke langt, for han bussjåføren kjørte helt sinnsykt fort. Etter å ha checket inn, spiste vi middag. Jeg spiste gryterett og Aso spiste en sinnsykt god biff! Til dessert var det fritert banan og is på meg og Aso bestilte sjokoladetærte med is =) Deretter gikk vi rett og slett og la oss, i og med at vi skulle stå opp kl. 4 for å rekke flyet dagen etter. Det var et OK hotell vi bodde på, greit for en natt.

Dag 21: Vi rakk ikke frokost, så da vi kom til flyplassen, som var bare 10 min unna, kjøpte vi oss eggerøre og toast =) Vi måtte vente en stund på flyplassen i Fiji faktisk. Jeg hadde tatt to reisesyketabletter som Aso hadde kjøpt dagen før. Jeg har ikke brukt sånne siden jeg var barn, pga. at de virkelig ikke funka da jeg var barn.. Men disse tablettene var fra Australia, og jeg skal si deg de funka! Blei ikke dårlig en eneste gang på vei hjem! Satt faktisk å så på mange filmer på vei hjem også =) Og sovi litt og. Vi måtte vente 11 timer i Hong Kong, og det var lenge! Vi spiste nudler og jeg drakk litt te og Aso tok en øl, også hadde vi gratis Wifi, så det fikk tiden til å gå =) Var litt dårlig i magen akkurat på dette tidspunktet. Senere spiste vi en pizza, også var vi klare for den lange turen tilbake til London. Også den lille korte turen tilbake til Oslo igjen. Var sinnsykt godt å komme hjem også! Borte bra, men hjemme best =) Vi handla litt i taxfreen på vei hjem, før vi tok toget inn til byen og hjem. Jeg kjøpte ikke så mye egentlig, bare en hudkrem fra The Bodyshop, også kvota på alkohol, og den tradisjonelle løkpølsa jeg alltid handler på Narvesen når jeg lander på Gardermoen (som nå ikke heter det lenger, men jeg kommer alltid til å kalle "Oslo Airport" for Gardermoen). Vi gikk til storinnkjøp for å fylle kjøleskapet igjen, også sov vi fra kl. 4 til kl. 7 på morgnen dagen etter. Jeg trodde jeg skulle være helt knekt den helga, men dagen etter var jeg faktisk helt utvilt =)

Må gå å få reparert kameraet mitt, fordi det kommer flekker på alle bildene, og det er ikke på utsiden av linsa de flekkene er! Se øverst til venstre

Peppermynte te =)

Alt i alt, så hadde vi en sinnsykt heftig tur! Vi er fornøyd med alle resortene vi bodde på bortsett fra Nanuya Island Resort, og vi fikk opplevd og gjort kjempemasse. Det var dødskult å dykke og å kjøre vannskuter, bare litt kjipt vi ikke fikk sett skildpadder. Men får vel en mulighet til det senere i livet ;) Anbefaler de som skal dra til Fiji å dra til Matamanoa og til Navutu Stars, men også til å dra til motsatt side av Fiji, på østsiden av Vanua Levu. Der skulle det tydeligvis være mer regnskog og fossefall og mer dyreliv =) Dette vil i allefall være en opplevelse jeg alltid vil huske =) <3